Hartelijk dank voor u bezoek.

Home » Misvattingen rondom voeding

Misvattingen rondom voeding

  1. Eten = voeding en voeding = eten. Is niet correct

  2. Fruit is gezond, dus hoe meer fruit ik eet, des te gezonder ben ik. Is niet waar

  3. Pinda’s zijn vet, dus ongezond. Alle vet maakt dik. Is niet waar.

  4. Cholesterol is gevaarlijk. Is niet waar

  5. Afvallen lukt beter als je veel sport. Is gedeeltelijk waar

  6. Vezels zijn goed voor de stoelgang. Is ten dele waar

  7. Volkoren Brood is gezond. Is ten dele waar

  8. Melk is goed voor elk ( oude reclame ). Is niet waar

  9. In ons voedsel zitten alle vitamines. Is ten dele waar

  10. Vitamine D is alleen belangrijk voor kinderen en ouderen. Is ten dele waar

  11. Water uit de kraan in Nederland is schoon. Is ten dele waar

  12. Groentes moet je koken. Is ten dele waar

  13. Bij botontkalking moet je extra zuivel ( calcuim) nuttigen. Is niet waar

  14. Light producten zijn gezonder dan de gewone producten. Is niet waar

  15. Aardappelen bevatten weinig koolhydraten. Is niet waar

 

Toelichting 

1. Eten = etenswaren nuttigen. Maar veel etenswaren bevatten alleen suiker ( koolhydraten) en weinig vitamines of andere nuttige stofjes voor ons lijf.

2. Fruit is belangrijk vanwege de vezels en de vitamines/ mineralen. Maar het bevat veel vruchtsuiker, wat ons lichaam opslaat in de lever en maar gedeeltelijk kan verwerken. Als je meer dan 2 stuks fruit eet, per dag gaat je lever vervetten

3. Pinda's zijn peulvruchten en dus zeer belangrijk voor de mens. Ze bevatten veel eiwit en veel vitamines en resveratrol. Het vet in de pinda is gedeeltelijk omega-3 en omega-6. Dus niet meteen "slecht". Het eiwitgehalte maakt de pinda tot een zeer goede bron van brandstof. Pinda zonder zout eten!.

4. Cholesterol is van levensbelang. Zonder cholesterol gaat een mens dood. Het cholesterol is niet het probleem bij de zgn. aderverkalking maar het roken, de suikerziekte, de hoge bloeddruk en het stilzitten/niet bewegen. Maar het is makkelijker om een cholesterol verlager in te nemen, dan de leefstijl te veranderen. Nadeel van deze pillen, is dat ze de Co-enzym Q10 productie in de mitochondrien remmen. Co-enzym Q10 is belangrijk voor de aanmaak van energie, de hart functie, hersenfunctie en voor het jong houden van de cellen.

5. Afvallen en sporten - als je wilt afvallen moet je in de eerste plaats minder gaan eten/anders gaan eten. Sport is maar een klein onderdeel van het afvallen. Maar wel heel goed voor de spieren

6. Vezels zijn goed voor de stoelgang. Dat is waar, maar vezels zijn ook voeding voor onze darmbacterien, zij bepalen in de darm naast de stoelgang ook onze afweer, ons humeur en hoe snel we oud worden. Zonder vezels in de voeding gaan we sneller darmklachten ontwikkelen zoals ziekte van Crohn en darm kanker.

7. Volkoren brood is gezond. Dat is ten dele waar. Volkoren brood bevat veel vezels. Toch zijn meer en meer mensen overgevoelig voor tarwe- dat is geen gluten intolerantie, maar een TARWE intolerantie. Hoe komt dat? Door dat het graan ( waaronder tarwe) door genetische modificatie wordt veredeld, wordt het resistenter tegen vraatzuchtige diertjes. Het maakt een enzym genaamd ATi- dit enzym doodt de beestjes, maar zorgt in onze darm ook voor alarm. Via de TLR 4 ( een soort schakelaar in de darm) ontstaat er schade in de darm en krijg je last van darmkrampen, opgeblazen gevoel en soms diarree. Dit lijkt op gluten overgevoeligheid, maar is het niet.

8. Melk is goed voor kalfjes. Niet voor mensen, wij kunnen de lactose in de melk niet goed afbreken. Onze darmen zijn niet geschikt daarvoor.

9. In ons voedsel zitten vitamines. Dat is ten dele waar, er zitten te weinig is. Met ons voedsel patroon in het westen is het heel lastig om voldoende vit D binnen te krijgen bijvoorbeeld. Daarvoor zou je elke dag een halve kilo vette vis moeten eten of 40 eieren eten per dag. Dat doet bijna niemand.

10. Vitamine D is voor Iedereen belangrijk. En we krijgen met het voedsel te weinig binnen ( zie onder 9) Zonder vitamine D ga een mens dood.

11. Water uit de kraan is ten dele schoon. Er blijft wel veel inzitten zoals medicijnresten, zware metalen, pesticiden. Beter is gezuiverd water te drinken. 

12. Groentes koken is goed. Stomen of Wokken is beter. Als je groentes kookt, verandert de chemische samenstelling van de vitamines en flavonen. Als je kookt, dan max 5 minuten.

13. Botontkalking - geen extra calcium nodig. Wel vitamine K2 en Silicium. Extra calcium verergert zelfs de kans op botbreuken. En een grote fout is wanneer er geen vitamine K2 bij de vitamine D wordt gegeven. Zonder vitamine K2 heeft vit D3 geven geen zin.

14. Light producten bevatten vaak suiker vervangers - deze zijn nog slechter voor je lichaam dan de echte suiker. Ook light producten zoals becel enzo....is niet heilzaam voor onze vaten en hart. Roomboter is het beste.

15. Aardappelen zijn zetmeel producten. Is veel koolhydraten. Dus niet goed als je wilt afvallen. Zoete aardappelen zijn beter qua hoeveelheid zetmeel/koolhydraten en maken je minder dik.