Hartelijk dank voor u bezoek.

Home » BURN-OUT

BURN-OUT

In Nederland worden elk jaar honderden mensen in de ziektewet gediagnosticeerd met een zogenaamde Burn-out.

In dit artikel ga ik in op de achtergronden van burn-out, de oorzaken en de mogelijkheden om via de juiste voedingsmiddelen een burn-out te boven te komen.

Wat is burn-out?

Om deze vraag te beantwoorden moeten we eerst duidelijke maken wat burn-out veroorzaakt.

Burn-out ( vroeger ook wel Overspannenheid genoemd) wordt door zowel lichamelijke als mentale overbelasting veroorzaakt.

Bij mentale overbelasting hebben de meeste mensen wel een idee namelijk stress !.

Stress door werk, door financiële problemen etc.

Maar bij lichamelijke overbelasting wordt het al moeilijker.

Een dag zwaar werk doen leidt niet tot stress klachten of tot burn-out.

Wat vaak vergeten wordt is, dat het lichaam, ons lijf op alle prikkels reageert, of het nu een conflict op het werk is of een nacht slecht slapen.

Beide zorgen voor het stijgen van de hoeveelheid adrenaline en cortisol, de zogenaamde stress hormonen.

Deze hormonen zijn niet verkeerd, maar te veel van deze hormonen wel.

Hoe ontstaat een teveel aan deze hormonen?

  1. Pijn, jeuk, slaapgebrek, honger

  2. Stress op het werk, stress thuis met je partner, financiële problemen en zorgen

  3. Slechte werkomstandigheden: te veel lawaai om je heen, geen goede bureaustoel, te lang zitten.

  4. Combinatie van 1,2 en 3.

In feite lopen we allemaal het risico elke dag te veel aan deze stress hormonen in ons lichaam te hebben.

Wat doet het lichaam als dit overschot aan hormonen niet daalt ?

  1. Je blijft wakker, is vooral s avonds en s nachts erg lastig

  2. Je hebt geen trek meer (valt dus af)

  3. Je kunt je niet meer concentreren, je bent voortdurend alert (want je wilt vluchten of vechten)

  4. Je hebt geen plezier meer in hobby’s of andere bezigheden

  5. Je kunt maar enkele uren werken, want je verbruik al je energie aan het alert blijven

  6. Je wordt meer en meer moe en futloos

  7. Je raakt geïrriteerd, kort lontje, snel boos.

Zodra dit proces te lang duurt, ontstaat er schade in je hersenen en in je lichaam.

De zogenaamde stresshormonen, adrenaline en cortisol, zijn van levensbelang, maar kunnen zich ook tegen ons keren.

Hoe doorbreek je deze spiraal?

Daarover zijn veel theorieen.

Sommige coaches richten zich alleen op de mentale aspecten van burn-out. Wandelen, psychotherapie enzovoort.

Wat vaak vergeten wordt, is dat burn-out ook op lichamelijk niveau zijn sporen achterlaat.

Er ontstaat een tekort aan vitamines, mineralen en andere belangrijke stofjes. Om dit aan te vullen, heb je extra voeding nodig. Met name magnesium is erg belangrijk. Magnesium is een mineraal en dempt onrust.

Maar ook vitamine B6 is onmisbaar.

Daarnaast is in de laatste jaren gebleken, dat ook onze darmen een belangrijke rol spelen bij stress en burn-out.

Veel mensen denken, dat de darmen behalve de verwerking van voedsel, niets meer doen.

In de darmen worden naast de opname van voedingsstoffen, ook onze afweer, de aanmaak van zogenaamde neurostransmitters ( serotonine en dopamine) geregeld.

Serotonine en dopamine zijn de tegenhangers van adrenaline en cortisol.

Verder weten we dat IBS, oftewel spastisch colon, duidelijk samenhangt met stress.

Hoe kunnen we de darmen stimuleren om meer serotonine en dopamine te maken, zodat we ons weer gelukkiger gaan voelen?

  1. Bewegen elke dag 30 minuten

  2. Voldoende pre en probiotica innemen

  3. Stress verlagen door oefeningen zoals ademhalingsoefeningen

  4. Eten van gefermenteerd voedsel

  5. Zorgen voor voldoende rustmomenten

Wij bieden jou een programma waarin we naast de mentale aspecten van de behandeling ook in gaan op de lichamelijke.

Het programma omvat onder andere 

1. Slaap therapie- hoe kun je je slaap beinvloeden/ verbeteren zonder medicatie 

2. Voedingstherapie - uitleg microbioom/ meten deficienties 

3. Fytotherapie (Geneeskrachtige planten)/ orthomoleculair advies